Gewaardeerd, gezond en veilig voedsel
In 2030 produceert de sector gezond, veilig en duurzaam voedsel. Het voedselproductiesysteem is robuust en groene producten leveren een waardevolle bijdrage aan haar omgeving. Consumenten waarderen de sector en zijn bereid eerlijke prijzen te betalen.
Belangrijkste kennis- en innovatiethema’s
Meerjarige Missiegedreven Innovatieprogramma's
(Klik op de links hieronder voor de beschrijvingen van de MMIP's)
D1 Waardecreatie en verdienvermogen D2 De consument, duurzame en gezonde voeding, in een groene leefomgeving D3 Veilige en duurzame primaire productie D4 Duurzame en veilige verwerking
Output, outcome en impact
Om inzicht te krijgen in output, outcome en impact van de uitrol van de Kennis- en Innovatieagenda, zijn voor de meeste missies een Theory of Change (ToC) opgesteld. De ToC beschrijft een opeenvolging van gebeurtenissen die naar verwachting tot een bepaald resultaat leiden.
Samenstelling programmateams en klankbordgroep
Projectvoorbeelden
De vegetarischebiefstuk komt er aan
Door een deel van de dierlijke producten op ons bord te vervangen door plantaardige, komt een duurzame wereld een flinke stap dichterbij. Met het Topsectorproject ‘Plant Meat Matters’ is de vegetarische biefstuk, de heilige graal van vleesvervangerproducenten, een flinke stap dichter bij het supermarktschap gekomen.
"Dit project maakt volgende generatie vleesvervangers mogelijk."
Gezond eten blijkt gewoon lekker
Kinderen eten gezonder als ze een lunch opschool krijgen aangeboden. Dit blijkt uit het,door de Topsector Agri & Food gefinancierde,project de ‘Gezonde Schoollunch’ onder leidingvan Wageningen University & Research. Eengezonder eetgedrag jong aanleren kan grotegezondheidsproblemen op latere leeftijd helpen voorkomen.
"Kinderen presteren beter met goede voeding."
Gezond ouder worden
Het liefst blijven we zo lang mogelijk zelfstandig. Een, door de Topsector Agri & Food gefinancierd, project heeft onderzocht of één van de ouderdomsproblemen, vermindering van mobiliteit, valt te voorkomen. En met resultaat: in een speciaal programma waarin eiwitrijke voeding met een trainingsprogramma met krachtoefeningen worden gecombineerd wisten de deelnemers een flink stuk zelfredzaamheid terug te krijgen.
"Deelnemers kunnen weer meedoen aan maatschappelijk leven."
Gezonder eten door advies op maat
Wat met de grote campagnes niet lijkt te lukken, lukt met een slimme advies-tool een stuk beter: mensen een gezonder eetgedrag aanleren. De truc zit in het combineren van individuele gezondheids- en voedingsgegevens met sociaal-psychologische gegevens. Het project wijst uit dat consumenten op deze manier veel gemotiveerder zijn om gezonder te gaan eten.
"Slim algoritme geeft advies op maat."
Voedselverspilling verminderen
In Nederland wordt jaarlijks een kwart van het voedsel verspild. In 2030 moet dit met de helft zijn teruggedrongen. In een Topsectorproject hebben verschillende bedrijven oplossingen gezocht. Met succes.
"30% van het retourbrood kan opnieuw worden ingezet."
Groente en fruit on demand: lekker, duurzaam en veilig
Nederlanders letten bij de keuze van hun groente en fruit op smaak, houdbaarheid, veiligheid en duurzaamheid. Hoe combineer je al die eisen èn zorg je ervoor dat de kwaliteit van het product goed blijft?
"Innovatieve technologieën bieden veel mogelijkheden."
Werken aan waardering
Vanuit de gedachte dat waardering begint met dialoog, werken de Topsectoren Agri & Food en Tuinbouw & Uitgangsmaterialen op verschillende manieren aan contact tussen burgers/consumenten en voedselproducenten. De topsectoren zijn nauw betrokken bij Dutch Food Week, hét nationale podium waar voeding, voedselproductie en innovatie centraal staan. Tijdens deze week delen partijen uit de sector hun enthousiasme en kennis met de samenleving. Via het al langlopende project ‘Smaaklessen’ komen kinderen op een interactieve, speelse manier van alles te weten over één of meerdere productgroepen uit de Schijf van Vijf. Kinderen leren wat een verantwoord eetpatroon is en komen meer te weten over smaak, duurzame voedselproductie en -consumptie. Via het project ‘AgriFoodMonitor’ wordt om de twee jaar de houding van de burger gepeild. De uitkomsten van dit onderzoek vormen de basis voor nieuw beleid.